0zł

Velosipēdu tipu

Kalnu velosipēds

Parasti šos divriteņus sauc par MTB (no angļu val. Mountain Terrain Bike). Pēc sava dizaina un mērķa,
kalnuvelosipēdi ir pamatizvēlne, lai brauktu pa kalnainām un nelīdzenām vietām. Tas ir viens no populārākajiem
velosipēdu tipiem jauniešu un velosportistu vidū.
Kalnu velosipēdi biežāk ir ar pastiprinātu rāmi, tā monobloks ir augstāks par zemi nekā cita veida velosipēdiem, kas palielina velosipēda vilkmes taisni vai nedaudz izliektu un platu riteni, atbilstošu bremzēm – parasti izmanto diskus. Vairums šī tipa velosipēdi aprīkojami ar priekšējās dakšas amortizāciju, bet dažiem vēl ir aizmugurējā amortizācija (pilnas amortizācijas velosipēdi). Standarta rāmis ir 26. izmēra, bet riepas ir platas un ar rupju protektoru, kā dēļ tas ir viegli vadāms un manevrējams, braucot pa grūti izbraucamām vietām. Vispopulārākais šobrīd izmantotais ir 29. izmēra riepu kalnu tipa velosipēds. MTB velosipēdi bieži ir ar lielu ātruma pārslēgumu skaitu (21-30) un ir aprīkots ar priekšējo un aizmugurējo ātruma pārslēgšanu, kas ļauj izvēlēties optimālo ātruma izvēli kalnainās vietās. Tam paredzētām trasēm un izvēlētajam modelim ir aprīkojums ar divām zvaigznēm uz priekšējiem ķēdes gredzeniem, kura dēļ ātrumu skaits samazinās līdz 20, taču velosipēda svars kļūst mazāks, vieglāks un ātrāk var izvēlēties optimālo ātrumu. Mūsdienās XC (no angļu val. Cross Country) kalnu velosipēds var svērt ap 8-12 kg.
Augstas klases velosipēda cenu nosaka ne tikai tā tehniskais raksturojums, bet arī dažādi sīkumi, specifiski lēmumi vai pat izgudrojumi, kas ietekmē komfortu, kvalitāti un drošību. Ražots no aukstākās klases komponentiem, vieglākais un tajā pašā laikā izturīgākais velosipēds nebūs par to pašu cenu, kā citi lētā tirgus velosipēdi, lai arī vizuāli tie izskatās līdzīgi. Šeit pat nav runa par tā saucamajiem „lielveikalu” lētajiem velosipēdiem, kas var neatbilst tehniskajiem parametriem un standartam vai pat kvalitātes un drošības vajadzībām un maldināt pircēju, apdraudot viņa drošību.
Pēc velosipēda amortizācijas, MTB velosipēdus vēl iedala:
•    Kalnu velosipēdos bez dakšas amortizācijas (no angļu val. Rigid);
•    Kalnu velosipēds ar cietu aizmugurējo piekari (no angļu val. Hardtail);
•    Pilnas amortizācijas kalnu velosipēds (no angļu val. Full suspension).

Plusi:
-    Izgatavots, lai pārvarētu grūti izbraucamus ceļus;
-    Laba saķere ar ceļa virsmu, tādēļ viegli manevrēt nelīdzenās vietās;
-    Piemērota izvēle sportam un braukšanai pa nelīdzenu reljefu;
-    Modeļa tips piemērots jauniešiem, kuriem patīk agresīva un sportiska braukšana.

Mīnusi
-    Velosipēda sēdeklis ir sportisks – ķermenis sasvēries uz priekšu, liels svars uz rokām;
-    Neērti braukt garus tūrisma ceļojumus, jo ātri nogurst rokas un mugura;
-    raupjās un platās riepas rada papildus slodzi un lielāku mīšanās pretestību.

Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri:

[PAVYZDŽIAI]

Hibrīda („cross”) velosipēds

Šo velosipēda tipu var uzskatīt par universālāko pēc sava braukšanas mērķa. Hibrīda velosipēdiem ir daudz līdzības ar tūrisma un kalnu tipa velosipēdiem. Hibrīda velosipēdiem parasti it 28. izmēra riepas, taču aprīkojami bez papildus aksesuāriem, ir tipisks tūrisma velosipēds: bagāža, paneļi, apgaismes sistēma, kuru dēļ tas kļūst par vieglāku un vairāk sportisku. Salīdzinot ar kalnu velosipēdu, tiem nav platas raupja protektora riepas, kuru dēļ ir daudz ērtāk braukt pa asfalta virsmu. Hibrīda velosipēdu rāmja ģeometrija ir citādāka, kā kalnu tipa velosipēdiem, velosipēdista rokas ir mazāk noslogotas, tāpēc ir ērtāk braukt garās distances. Hibrīda („krosa”) velosipēdi ir piemēroti braukšanai pa asfaltētiem ceļiem, meža takām, parkiem un tāliem izbraucieniem, tāpēc pircēji, kas vēlas iegādāties universālā tipa velosipēdu, šī būtu piemērotājā izvēle.
Šī tipa velosipēdi visbiežāk aprīkoti ar regulējamu stūri, bet ātruma pārslēgumu skaits, atkarībā no velosipēda līmeņa, mēdz būt no 21-30. Hibrīda velosipēdu svars parasti ir 12-14 kg.

Plusi:
-    Zema riepu pretestība nelielās saskares ar virsmu dēļ;
-    Plaši izmantojams;
-    ērta sēdēšana;
-    Viegls tūrisma tipa velosipēds.

Mīnusi:
-    Nav piemērots sportam;
-    Zemāka slikto ceļu izbraukšanas iespējamība, kā kalnu velosipēdam.

Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri:

[PAVYZDŽIAI]

 

Pilsētas velosipēds

Velosipēds pamatā paredzēts braukšanai pa pilsētu. Pilsētas velosipēdiem parasti ir 28. un 26. izmēra riepas, mīksts un komfortabls sēdeklis, izliekta, plata stūre, īsāks rāmis. Īsais attālums no sēdekļa un stūres, kā arī piemērotā rāmja ģeometrija ļauj velosipēdistam braukt gandrīz vertikālā sēdus pozā. Šī tipa velosipēdi gandrīz vienmēr ir aprīkoti ar dubļu aizsargiem, bagāžu, apgaismes sistēmu, ķēdes aizsargu, bagāžas vai pat groza un svārku aizsargu.
Sieviešu pilsētas velosipēda rāmis parasti ir ar zemu apakšējo daļu, izliektu formu vai retro stilā, lai kāpjot uz velosipēda, nevajadzētu augstu celt kājas un būtu ērti ar to braukt, valkājot kleitu vai svārkus. Vīriešu velosipēda rāmis ir klasiskā tipa ar horizontālu augšējo cauruli. Šī tipa velosipēdi parasti sver 14-18 kg, atkarībā no aprīkojuma un materiāla, no kā tie izgatavoti. Ar mērķi samazināt svaru, parasti tiek izmantoti alumīnija rāmji, kas nozīmē vēl lielāku izturību.
Parasti pilsētas velosipēdiem ir viens ātrums, Pēdējā laikā ļoti populāri ir šī tipa velosipēdi, kuri ir aprīkoti ar uzmavām, kas satur iekšējo ātruma pārslēgšanas sistēmu (no angļu val. internal – gear hub). Šīs uzmavas īpašas ar to, ka ātruma pārslēgšanas sistēma ir ierīkota uzmavas iekšpusē. Tāda uzmava var saturēt sistēmu ar 3, 5, 7... pat 14 ātrumiem. Visbiežāk pilsētas velosipēdi ar iekšējiem ātrumiem vai tikai vienu ātrumu ir ar kājas bremzēm. Populārs pilsētas velosipēds ir ar ārējiem diskdziņiem.

Plusi:
-    Kājas bremzes;
-    Vertikāla sēdēšana;
-    Modeļi mēdz būt dažādās formās un krāsās.

Mīnusi:
-    Salīdzinoši liels svars;
-    Grūti braukt dažādu augstumu vietās, jo ir mazāk ātrumi.


Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri:

[PAVYZDŽIAI]

Tūrisma velosipēdi

Šie velosipēdi piemēroti tūrismam, ceļojumiem vai kempingiem. Ar tūrisma velosipēdiem veiksmīgi var braukt ne tikai pa asfaltu, bet arī pa neasfaltētu ceļu (grants, meža takām). Rāmja ģeometrija, salīdzinot ar MTB vai ceļu velosipēdu, ir citādāka un uz velosipēda var sēdēt gandrīz vertikālā pozā. Šī tipa velosipēdi ir ražoti ar 28. izmēra riepām, izmanto šaurākas un līdzenākas (no angļu val. Semisilck) protektora riepām. Tās parasti ir platākas, kā ceļu velosipēdiem, taču šaurākas par kalnu divriteņu riepām, tāpēc tie ir komfortabli braukšanai un ir mazāka mīšanās pretestība (mazs riepu platums ar rievojumu). Biežāk tūrisma velosipēdos ir priekšējās dakšas amortizācija. Tie parasti ir pilnībā aprīkoti – ir bagāža, lai ceļojot būtu kur uzlikt somas, paneļi, apgaismes sistēma ar ierīkotu priekšējās riepas uzmavu. Šī tipa velosipēdu svars ļoti atkarīgs no papildu aprīkojuma un svārstās no 14 līdz 18 kg. Tūrisma velosipēdos parasti ir ārējā ātruma pārslēguma sistēma ar 21-30 ātrumiem, kas ļauj viegli pārvarēt dažāda augstuma vietas.

Plusi:
-    Piemērots gan tāliem, gan īsiem braucieniem;
-    Piemērots aizstājējs pilsētas velosipēdam;
-    Izmantojams uz asfalta virsmas, grants, kā arī piemērots braucieniem pa meža takām.

Mīnusi:
-    Lielais svars papildu aprīkojuma un aksesuāru dēļ.


Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri:

[PAVYZDŽIAI]

Šosejas velosipēds

Sarunvalodā šos velosipēdus sauc par „šosejniekiem”. Galvenais mērķis ceļu velosipēdam ir ātri un viegli pārvietoties pa līdzenu virsmu (asfaltētu ceļu). Galvenās ceļu velosipēda īpašības ir izturība un svars. To rāmis un dakša ir cieta, un tiem nekad nav priekšējās dakšas amortizācija un aizmugurējā piekare. Lai sasniegtu vēl labāku braukšanas sniegumu, augstākā līmeņa ceļu velosipēdi ražojami ar oglekļa šķiedras rāmi, ko raksturo mazais svars, laba stingrība un vibrācijas slāpēšana. Braukšanas komfortu nodrošina arī pareizi projektētās ogļskābes dakšas. Rāmji parasti ir klasiskā ģeometrijā, tāpēc braukšanas pozīcija parasti ir augstāka par stūri, bet šāda velosipēdista pozīcija samazina vēja pretestību un ļauj sasniegt lielu braukšanas ātrumu. Ceļu velosipēdiem ir atsevišķas formas stūre – tā ir izliekta uz leju un ir līdzīga ragiem. Mūsdienās šī tipa velosipēdu ātruma pārslēgšanas sistēma ir nestandarta – tā ir ierīkota ar bremžu rokturiem un ātruma pārslēgšanu veic ar roku uz vienu vai otru pusi. Sporta ceļu velosipēdu priekšējiem ķēdes gredzeniem parasti ir divas zvaigznes (amatieru velosipēdi dažkārt ir aprīkoti ar 3 zvaigžņu priekšējiem ķēdes gredzeniem), bet aizmugurējais ķēdes gredzens ir ar 8-11 zvaigznēm.
Vairums ceļu velosipēdi ir konstruējami, izmantojot Starptautisko Velosipēdu Sporta Federācijas (UCI) tehniskos parametrus. Tas ierobežo jaunu tehnisko lēmumu un netradicionālo velosipēdu konstrukciju izgatavošanu. Ir ierobežots ceļu velosipēda minimālais svars – 6,8 kg, bet vairums modeļu sver ne mazāk, kā 10 kg. Šajos velosipēdos izmanto bezkameru riepas, kuru parastais platums ir 20-28 mm.

Plusi:
-    Ātrs (zema gaisa un rites pretestība);
-    Viegls;
-    Plašs cenas diapazons.

Mīnusi:
-    piemērots izmantošanai tikai uz līdzenas un cietas virsmas;
-    Nav komfortabls.


Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri:

[PAVYZDŽIAI]

Stilizēti velosipēdi

Stilizētus velosipēdus raksturo tērauda (dažkārt alumīnija) rāmja konstrukcija, plata stūre, līdzīgi kā čopera tipa motocikliem, un īpašas detaļas, kuras vēl paspilgtina tā specifisko dizainu. Riepas šiem velosipēdiem parasti ir 26. izmēra, un platās riepas (50-60 mm) dažkārt sauc arī par balonriepām (angļu Balloonbike). Sēdeklis uzstādīts zem stūres rata, tāpēc velosipēdists sēž komfortablā vertikālā stāvoklī.
Stilizētie velosipēdi ļoti populāri bija ASV 1930-1950 gados, vēlāk tie vairumā tika atvesti uz Eiropu, bet tie bija modernāki, vieglāki un ar ātruma pārnesumiem. Kā braucamrīki šie velosipēdi vēl ieguva popularitāti 90-to gadu beigās.

Plusi:
-    Vertikāla sēdēšana;
-    Izmeklēts stils un dizains.

Mīnusi:
-    Neērts tālākiem braucieniem;
-    Nav spējas manevrēt.

Atpazīstamākais stilizēto velosipēdu ražotājs pasaulē ir Electra. Tie ir velosipēdi ar raksturu!


Ir dažādi šī tipa velosipēdu piemēri: